MAD men costumes, MAD men fashion

27 Sep

La pantalla siempre ha inspirado a los diseñadores de moda. ¿Se imaginó Janie Bryant, diseñadora de vestuario de la serie Mad Men, la gran influencia que iba a tener su trabajo en la moda actual? A partir de este año nadie va a decir “moda de los años 50 y 60” hablando de vestidos campana, faldas lápiz o voluminosas, con vuelo y cintura de avispa,  “Mad Men fashion” será el nuevo punto de referencia.

The screen has always inspired fashion designers. Did Janie Bryant, costume designer of the series Mad Men, ever imagine the great influence her work would have on today’s fashion? From this year no one will say “fashion from the 50´s and 60´s” when talking about voluminous dresses, pencil skirts or wasp waist, “Mad Men fashion” will be the new benchmark.

¿Se imaginaron los productores de esta serie que iban a desatar una oleada de estilos retro en las calles?

Did the producers of Man Men imagine that it would unleash a wave of retro style in the streets?

A los diseñadores de moda les encanta recalentar estilos de las épocas pasadas. Pero creo que desde hace mucho tiempo no vimos en tantos desfiles influencias de una sola época, en este caso de los años 50 y 60, y todo gracias a la serie Mad Men.

Fashion designers love to reheat styles of the past. But I think that for a long there were no such a big fuss about one decade, in this case the 50’s and 60´s, all thanks to the series Mad Men.

Peter Som y Michael Kors (fot.1,2 desde la izq.) ya en el año 2008 presentaron colecciones inspiradas en los looks creados por Janie Bryant. Se sumaron a ellos, con las propuestas para otoño-invierno 2010, Louis Vuitton (fot.3), Prada (fot.4), Dolce & Gabbana (fot.5), Dries van Noten ( fot.6),  Jason Wu, Tommy Hilfiger y Dior. Parece que algunos de ellos han sentido envidia de la diseñadora de vestuario de Mad Men, hasta el punto que uno se pudo confundir mirando las pasarelas: ¿desfilaban las secretarias y esposas de los publicistas de Sterling Cooper o las modelos del siglo XXI?

Peter Som and Michael Kors (picture 1, 2 from left.) in 2008 showed collections inspired by the looks created by Janie Bryant. Louis Vuitton (picture 3), Prada (picture 4), Dolce & Gabbana (picture 5), Dries van Noten (picture 6), Jason Wu, Tommy Hilfiger and Dior joined them with proposals for autumn-winter 2010. It seems that some of them have been envious of the costume designer of Mad Men, to the extent that one might be confused watching the runways: were there secretaries and wives of the publishers of Sterling Cooper or models from the XXI century?

Todas las revistas que he abierto dicen lo mismo, en Vogue Colecciones “1er Hit o/invierno 2010-11 estilo 50’s”, en Elle España Fashion Book 2010-11 mencionan Grease como uno de los estilos predominantes, en la tapa de Glamour España septiembre 2010 look de los 50´s, en Harper’s Bazar España Septiembre 2010 “ Vuelta a Los Orígenes”. Lo que ahora vemos en revistas europeas, en las americanas, como the New York Times, se veía hace mucho tiempo ya.

All the magazines I’ve opened say the same thing: Vogue Collections “1st Hit for the winter 2010-11 50’s style”, Elle Fashion Book 2010-11 Spain mentions Grease as one of the predominant styles, in the cover of Glamour Spain September 2010 there is the 50’s look, in Harper’s Bazaar Spain September 2010 “Return to Origins” about Mad Men influence. What we now see in European magazines in the American ones, like the New York Times, was published a long time ago.

Se nutren de la serie varios estilistas y publicistas.

Desde izq: Elle España septiembre 2010, Doutzen Kroes en Woman octubre 2010, Elle España septiembre 2010, publicidad de Seagram´s Extra Dry Gin, tapa de Glamour España septiembre 2010, Glamour España septiembre 2010 “Vuelve la corola”, fot. 8 y 9 New York Times Fashion & Style “Dress codes, Put a Tie on Pop”, tapa de Woman octubre 2010, María Valverde en Vanidades, dos últimas fotos vienen de Elle España.

Several stylists and publicists feed on the series too.

From the left: Elle Spain September 2010, Doutzen Kroes in Woman October 2010, Elle Spain September 2010, advertising of Seagram’s Extra Dry Gin, Glamour Spain September 2010 cover, Glamour Spain September 2010 picture, 8th and 9th pictures are form the New York Times Fashion & Style “Dress codes, Put to Tie on Pop”, Woman cover October 2010, María Valverde in Vanidades and the last two pictures are from Elle Spain.

El éxito de los trajes de la serie se debe sin duda alguna a su autenticidad. Si tuviera que elegir entre las interpretaciones de los diseñadores actuales y el vestuario original, me quedaría con el trabajo de Jane Bryant y otros diseñadores de vestuario que han tocado esta época: Albert Wolsky ( Grease fot.1, Revolutionary Road fot.3) y Sandy Powell (Far from Heaven fot.2).

The success of the costumes of the series is, no doubt, due to its authenticity. If I had to choose between the interpretations of today’s designers and the original costume, I’d definitely prefer the work of Janie Bryant and other costume designers who had to deal with this period of fashion like Albert Wolsky (Grease fot.1, Revolutionary Road fot.3) and Sandy Powell (Far from Heaven fot.2).

 

2 Responses to “MAD men costumes, MAD men fashion”

  1. wosiu September 27, 2010 at 5:27 pm #

    mad world😉 !

  2. Pauline November 19, 2010 at 2:55 pm #

    muy bueno el articulo sasa! y muy cierto!

    te imaginas en 40 años que diran de la moda de ahora?🙂

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